8 Şubat 2010

127 - Bir Bankanın Duygu Sömürüsü…

Son günlerde ikinci versiyonu yayınlanmaya başladı artık… Ve ben de yazmadan duramadım… Bir bankanın çocukları bu şekilde kullanmasına izin verilmemeli ve buna birileri dur demeli…

İsmini söylememe gerek yok, zaten reklamı anlatınca anlayacaksınız… Reklam “Benim 2010’dan en büyük beklentim…” diye başlıyor…

Bir çocuk sesi fonda, bir çocuk tarafından çizilmiş ve boyanmış gibi görünen bir resim görüntüde…

İlk reklamda diyor ki çocuk, “benim en büyük beklentim abimin iş bulması”… Neymiş, abisi iş bulsun diye yapılması gereken süreç şu şekildeymiş… İnsanlar paralarını bankaya yatırsınmış, belki fabrika kurmak isteyen biri varmış, o gidip bankadan borç alıp fabrika kurarmış… Senaryoya bakın hizaya gelin…

Ben hemen bugün bu bankaya gidiyorum, fabrika kurmak istediğimi söyleyeceğim, belki verirler… Deneyeceğim şansımı…

Böyle bir saptırma, böyle bir çocuk istismarı olabilir mi? Bunu izleyen bir çocuk babasına “baba sen de fabrika kursana” demez mi? Fabrika kurmak bu kadar basitse benim babam niye kurmuyor demez mi? Der… O zihinle daha neler der ben düşünemiyorum…

Bunu izleyen abisi işsiz onlarca çocuk ne düşünür? Ne hisseder? İşsiz ağabeyler ne düşünür? Kendinize daha çok küfür ettirmenin ne anlamı var?

İkinci versiyon ondan da beter… Anne kullanılıyor bu sefer… Anne ile babayı birbirine düşürecek bir format var bu kez…

Bu kez çocuğun 2010’dan en büyük isteği annesinin daha güzel yemekler yapması… Bunun için annesinin daha büyük mutfağa ihtiyacı varmış… Daha büyük mutfak daha büyük evde olurmuş… Babası onlara mortgage ile daha büyük mutfaklı daha büyük bir ev alsınmış…

Süper hikaye… Onlar mortgage alabilsin diye parası olanlar yine bankaya parasını yatırsın ki, banka da babasına kredi versin bu çocuğun…

Ha sonunda da diyor ki, “bence babam annemi seviyor, ona büyük bir ev alabilir”…

Bu çocuğun hayalleri ile oynamak dışında, bir de annenin hayalleri ile oynanıyor reklamda… Gerçekten bilinçsiz bir anne çıkıp sen neden ev almıyorsun diye aile içi sorun çıkarmaz mı bu reklamdan sonra… Ki zaten istediği de bu bankanın, insanlar yeni ev almak için kredi talep etsin gelip…

Bunu izleyen çocuk babasına gidip sormaz mı, “sen bizi sevmiyor musun, neden bizim mutfağımız ve evimiz küçük?” diye…

Bir bankanın, kredi vermek uğruna, para toplamak uğruna, aile içinde sorun yaratabilecek, o çocuğun beyninde, bilinçaltında yer edecek derin düşüncelere sebep olacak böyle bir reklam yapması ne kadar doğru?

Bir çok reklam var, çocukları kullanan, bir şeylere özendiren… Ama bu kadar büyük yalanla da reklam olmaz… Hele ki çocukları kullanarak…

Sanki kimse fabrika kurup iş vermek istemiyor da, bankalar şimdi teşvik ediyor fabrika kurup yatırım yapmayı… Sanki insanlar bilmiyor mu hangi kriterlerle kime ne kadar kredi verdiğinizi… Bunun içine çocukları dahil etmenin manası ne?

Reklam sektöründe anlamsız yasaklar uygulayan kurumlar bu reklamları görmüyor mu? Herhalde görmüyor olacaklar ki, ikincisi çekiliyor...

Peki bu bankaların yöneticileri, reklamcıları nasıl içlerine sindiriyorlar çocuk istismarı yapmayı? Sanki arttı mı bankalarına gelenlerin sayısı… Arttıysa bile deydi mi o çocuklarda bıraktığınız izlere…

Eminim bunu yapanlar çocuk sahibi değiller ya da unutmuşlar çocukların nasıl şeylere ne kadar takıldıklarını…

Ha o işsiz abinin olduğu evleri, mutfağı ve kendisi küçük evleri yine hiç bilmiyorlar demek ki ya, ona hiç girmiyorum…

NUR ERDEM ÖZEREN

08.02.2010

Hiç yorum yok: