21 Mart 2009

92 - Yerel Seçim İzlenimleri – 2 – İlgisizlik ve Tekirdağ Tahminim

Bu seçimde gördüğüm, en azından Tekirdağ’da kesin emin olduğum bir gerçek var ki, vatandaş siyasetten sıkılmış, siyasetçiyi artık takmıyor, görmek bile istemiyor ve hiçbirini içine sindiremiyor…

Son bir hafta içinde 3 miting yapıldı Tekirdağ’da… Katılım? Alandakilerin yarısı coşkulu kalabalık… Onların yarısı ise dışarıdan ve ilçelerden otobüslerle taşınan partililer… Kalabalıkların yarısından fazlası “meraklı kalabalık”… Gelen lideri dinlemeye, hatta sadece görmeye gelen… Meraklıların da yarısı gördükten 15 dakika sonra alanı terk ediyor…

Ben 80’lerin sonunu, 90’ların başını hatırlıyorum… Aynı meydanda izdiham olurdu… Meraklı kalabalık kendine yer bulamazdı… Gelen herkes o lideri ve partiyi desteklemeye gelirdi… Ve sonuna kadar kalırdı…

Son 10 güne girildi, kahve konuşmaları yapılmaya başlandı… İki gecedir görüyorum… En iddialı olduğu söylenenleri partilerinkini bile… Herkes “kendin çal kendin oyna”dan öte bir şey yapmıyor…

Zaten o kahvede her gece oturan “amca”lar “dede”ler oturuyor… Aday, yanında meclis adayları ve partililerle en az 50 araba ve 100 kişi ile kahveye gidiyor, kalabalığı kendisi yaratıyor, dışarıdan bakanlara “vaaay! bilmem kimin kahve konuşması çok kalabalıktı” dedirtmek için…

Kahvede oturanlar ilgiyle dinliyorlar… Birkaç kelime de bir şeyler soruyorlar… Meraklı kalabalık çok az… Kalabalığı görüp gelenler dinlemiyor zaten…

10 günde 15’er kahve ziyareti yapacak bu adaylar… Toplamda 1500 kişiye bile hitap etmeyecekler… Tekirdağ’da 85.000 seçmen var… Bu 1.500 kişinin tamamı 55 yaş üstü… Bütün 55 yaş üstü seçmenleri toplasan % 20 yapmıyorlar…

Eski tip siyasetten ve iletişimden vazgeçmeyenler son 10 gün vakit kaybedecekler… Kahvelerde kendileri çalıp kendileri oynayacaklar… Hiçbir işe de yaramayacak…

Yeni nesil siyaset yapanlar ise, bir gençleri bir de kadınları “gerçekten” hedef alıp seçim kazanacaklar…

Çünkü bu seçimlerde yapılan anketlerde dikkat çeken çok önemli bir sonuç var… Herkesin yaptırdığı ankette kendi adayı ve partisi birinci sırada… “Herkes Başkan” yazımdaki tespitimin bir uzantısı… Ama ortak sonuç, % 40 – 50 arası kararsız olması… Bu o kadar önemli bir rakam ki…

Seçimi kararsızları çeken kazanacak… Ve herkes sonuçlara çok şaşıracak… Bir ağabeyim, geçen seçimde yaptıkları kahve ziyaretlerinden birinde, mahallesinin o güne kadar gördüğü en büyük kalabalığı yakaladıklarını, ama sandıkta hüsrana uğradıklarını anlattı…

Aynı hüsranı bir çok parti yaşayacak bu seçimde… İki alternatif olacağını düşünüyorum seçim sonuçlarında… Seçimden bir gün sonra bu yazıyı tekrar okuyacağım… Gazetede de o zaman yayınlanmasının daha doğru olduğunu düşünüyorum… Bakalım doğru mu tahminlerim Tekirdağ için…

Yazımın buradan sonraki kısmının gazetede seçimden sonra yayınlanmasını rica ediyorum… Beni web sayfamdan, Facebook’tan ve maillerimden düzenli takip edenleri görüşlerimi etkileyebilirsem etkilemek isterim, ancak gazete farklı bir mecra…

Toplam seçmen 85.000… 70.000 – 75.000 arası geçerli oy olacaktır… Biz 75.000 Üzerinden gidelim…

Bence… AKP ve MHP birbirine yakın oylar alacaklar… Ve ikisi de seçimi kazanamayacak… İkisinin toplam oyu 25.000 olacak… Sonlardaki partilerin toplamı 6.000 – 7.000’i geçmeyecek…

Buradan sonra iki sonuç ihtimali giriyor bence devreye… Vatandaş AKP Belediyesi’nden kurtulmak istediği için ve alternatifi olarak Tekirdağ’da MHP’yi göremediği için...

1. CHP, 30 – 35.000 oyla, % 40 – 45 oranla seçimi alıp silip süpürür… Demokrat Parti de 7.000 – 8.000 4. parti olarak “diğer” partiler toplamına dahil olur, geçen seçime göre oyunu arttırarak…

Ya da… Demokrat Parti, geç başladığı yarışta “ben de varım” dedirtip seçmenin kafasına “kazanma ihtimali olduğunu” sokmayı başardığı gün kararsızların çoğunun oyunu çeker…

Bu da, Demokrat Parti’nin % 30 – 32 gibi oranla seçimi kazanması demek… 20 – 25.000 arası bir oyla…

Çünkü CHP’ye oy veren o % 40 – 45’in yalnızca % 20’si gerçekten CHP’li seçmen… Diğer % 20 – 25’i AKP’ye alternatif arayan ama bunun CHP olduğunu düşünen sağ görüşlü seçmen…

Bunların ikisi de olmayıp bu söylediğim “kararsız”ların çoğunluğu AKP ya da MHP’ye kayarsa, gerçekten şaşırırım…

Peki kişisel olarak adaylar ve partiler ile ilgili görüşlerim neler?

AKP… Mevcut Belediye Başkanı, 5 yılda bir kez bile vatandaşın arasına inmedi… Tekirdağ’a dışarıdan gelen şirketlere verdiği ihaleler ve Tekira Alışveriş Merkezi’ni çarşının orta yerine yaptırma çabaları nedeniyle Tekirdağ’da işsizliği tetikledi…

Bunlar yetmedi… Serveti nasıl olduysa 5 yılda oldukça arttığı konuşuluyor… Hürriyet mahallesindeki her siteden birkaç daire aldığı konuşuluyor… Ben söylemiyorum bunları… Vatandaşların konuşmaları…

Üzerine bir de utanmadan AKP hükümetinin icraatlarını kendi yapmış gibi anlatmaya çalışıyor şimdi…

Üzerine üstlük benim daha önceki yazılarımda bahsettiğim AKP’nin orta kademe yöneticilerinin Milli Görüş kadrosundan gelenlerinden biri…

MHP adayı Osman TABAK… Ben bunu Osman Amcama ne yakıştırdım ne içime sindirebiliyorum… MHP nere, Osman TABAK nere… O bunu nasıl içine sindiriyor merak ediyorum…

Bu hizmet aşkı falan değil… Bunun tek bir açıklaması var… Koltuk aşkı… Ben daha farklı göremiyorum…

Hakkında seçim zamanı yanlış bir suçlama çıktı… MHP 80.000 lira vermiş diye… Ben tahmin ediyorum ki Osman TABAK böyle bir para asla almaz, ama yine tahmin ediyorum ki MHP tüm harcamaları yapma taahhüdü verdi ve bu Osman Amcamın kararında etkili oldu…

Ama bugüne kadar 7 yılda 4 parti değiştiren Osman TABAK artık halkın inancını bitirdi, hele ki seçimden önce uzun süre DP adaylığı konuşulurken son dakikada resmen “sattığı” için, ayrı bir tepki var…

CHP… En güçlü aday… Adem DALGIÇ… Çok düzgün biri bence… Ama kendi tabanından tepki aldığı da bir gerçek… CHP kökenli değil… Sağ görüşlü… Daha önce MHP’ye de, DP’ye de ANAP’a da yakın olmuş, DYP – ANAP birleşmesinde milletvekili aday adaylığı konuşulmuş…

Halkın sevdiğini söylüyor çevresi, ama bakınca görüyorsunuz ki milletin elini sıkıp uzaktan merhaba diyen, öpmek isteyecek samimiyeti vermeyecek, klasik bir aristokrat havası var…

Halktan kopuk… Başkan seçilmesi halinde halkla bütünleşmesi zor olduğu düşünülen biri…

Hiçbir şey yapmadan, AKP’ye ters esen rüzgarla seçim kazanacak kazanırsa… Ama bunda sağ görüşten gelmesinin de etkisiyle…

Demokrat Parti Adayı Ercan TURŞUCULAR… Gençliği ve dinamikliği bir yana, Osman TABAK gibi o da halka çok yakın… Ama arkasında ulusal destek ve rüzgar yok… Bağımsız aday gibi… Demokrat Parti’nin adını bile karıştırıyor halk… DTP ve DSP ile…

Benim oyum Ercan TURŞUCULAR’a… Demokrat Parti’ye değil… Merak edenlere duyurulur… Destek verenlere teşekkür edilir… Ama ben “güçlü olandan yana olma” fikrine karşı duracağım…

NUR ERDEM ÖZEREN
21.03.2009

Hiç yorum yok: